صفحه اصلی > اخبار > اخبار 


  چاپ        ارسال به دوست

فرصت‌های تجاری اکسپو برای ایران - ورود دمنوش‌های ایرانی به فروشگاه‌های اروپا

دوشنبه 9 شهریور 1394 (31 آگوست 2015)

 اقتصادنیوز بررسی می‌کند فرصت‌های تجاری اکسپو برای ایران ورود دمنوش‌های ایرانی به فروشگاه‌های اروپا دوشنبه، نهم شهریور 1394 - 01:58 عصر
اکسپو 2015 میلان، فرصتی برای شناساندن، بازاریابی و فروش محصولات ارزشمند ایرانی است. امری که تیم تجاری پاویون ایران با انجام آن در حال بستن قراردادهای بزرگ برای فروش کالاهای ایرانی هستند.
الهام زهره‌وند: اکسپو محلی برای معرفی فرهنگ ملل است. آوردگاهی که کشورهای مختلف سعی در شناساندن فرهنگ و آداب و رسوم خود متناسب با موضوع هر اکسپو دارند. پاویون هر کشور در اکسپو تنها محلی برای آشنا کردن بازدیدکنندگان است و جنبه تجاری ندارد، اما از نظر قانونی مانعی هم برای انجام کار تجاری وجود ندارد؛ پس چرا ایران در این ماه‌های پس از توافق هسته‌ای که با چشمانی دوستانه‌تر دیده می‌شود، از این فرصت برای بازگرداندن آب رفته به جوی استفاده نکند؟

علی شریعتی‌مقدم مدیر بخش تجاری پاویون ایران در اکسپو 2015 میلان، در گفت‌وگو با اقتصادنیوز در محل برگزاری این نمایشگاه با تاکید بر اینکه اکسپو نمایشگاهی تجاری نیست، گفت: با این حال ما سعی کردیم در حد امکاناتی که فضای پاویون ایران در اختیار ما می‌گذارد، محصولات شاخص ایرانی را در معرض دید عموم بازدیدکننده‌ها قرار دهیم.

وی با بیان اینکه حضور تجاری ایران در اکسپو امسال با دو هدف ایجاد آبرو برای محصولات ایرانی و نیز افزایش قابلیت صادرات کالاهای داخلی انجام گرفته است، افزود: به دنبال ایجاد فرصت‌های تجاری جدید از این طریق برای شرکت‌ها و برندها هستیم. در این زمینه تاکنون موفقیت‌هایی نیز کسب کرده‌ایم که می‌تواند به عقد قراردادهای فروش قابل توجهی منتهی شود. معرفی کالاهای جدید ایرانی از اولویت‌های ما بوده و در این بخش گیاهان دارویی بسیار مورد توجه قرار گرفتند.

وی به تجربه ناموفق تجاری ایران در اکسپوهای گذشته اشاره و اظهار کرد: متاسفانه در اکسپو قبلی حضور ایران در بخش تجاری اصلا موفق نبود و این بخش نقطه‌ضعف ما بود. در دوره پیش کالاهایی با کیفیت پایین و قیمت بالا در بسته بندی نامناسب عرضه می‌شد. این بار اما سعی شده با صادرکننده گان نمونه و بهترین تولیدکنندگان کشور کار کنیم و محصولاتی با بالاترین استاندارد و قیمت مناسب را عرضه کنیم.

به اعتقاد این صادرکننده نمونه برای حضور موفق باید قوانین سخت‌گیرانه اکسپو و نیز ایتالیا (کشور میزبان) را بررسی می‌کردیم تا از شرایط آگاه شویم. با مطالعه این قوانین و بررسی شرایط، صادرکننده‌های نمونه، تولیدکننده‌های کالاهای ارگانیک و هنرمندانی که کالای آنها قابلیت عرضه بین‌المللی دارد را برای حضور بهتر در نمایشگاه راهنمایی کردیم.

شریعتی با تاکید بر اینکه ایران در زمینه تولید پسته، زعفران، گیاهان دارویی و دم‌نوش‌های گیاهی جایگاه ویژه‌ای در جهان دارد، بنابراین روی این تولیدات غذایی مانور دادیم، به پیشرفت‌های صنعت بسته‌بندی در کشور اشاره کرد و افزود: 96 درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود. پیش از این اسپانیایی‌ها با سوءاستفاده از ضعف بسته‌بندی ما، زعفران ایرانی را با نام خود در جهان عرضه می‌کردند. سعی کردیم در اکسپو میلان با بهترین بسته‌بندی شرکت کنیم تا اثبات کنیم لازم نیست زعفران ایرانی با بسته‌بندی اسپانیایی عرضه شود و با عرضه این محصولات ثابت کردیم زعفران ایرانی با بسته‌بندی ایرانی بسیار بهتر و باکیفیت‌تر از نمونه اسپانیایی است.

به اعتقاد مدیر بخش تجاری پاویون ایران در اکسپو، مشکل بزرگ ما در زمینه صنایع دستی این است که این محصولات به خوبی به جهان معرفی نشده‌اند و به غیر از فرش ایرانی، دیگر محصولات احتیاج به معرفی و شناخته شدن به شکل صحیح و متناسب با استانداردها دارند. برای همین ما محصولات متنوع را با شناسنامه به زیان ایتالیایی به بازدیدکنندگان اکسپو عرضه می‌کنیم. برای مثال خاتم‌کاری‌های اصفهان را با کاتالوگ و راهنماهای مناسب در بسته‌بندی‌هایی باکیفیت بالا عرضه کردیم و سعی کردیم در کاتالوگ به معرفی مراحل ساخت هر کدام از کالاها و دقت و ظرافتی که در تولید آنها به کار می‌رود، بپردازیم. زیرا به ما ثابت شده که یک بسته‌بندی زیبا و متناسب با ارزش کالا چه میزان در جذب مشتری موثر است.

شریعتی همچنین از ایجاد باشگاه مشتریان کالای ایرانی از ابتدای آغازبه‌کار اکسپو 2015 خبر داد و تصریح کرد: تمام کسانی‌که از پاویون ایران خرید کردند یا علاقمند به کالاهای ایرانی بودند، در باشگاه عضو شدند. ما نظرات آنها را گرفتیم و اطلاعات جدیدی در اختیارشان قرار دادیم و در این بین، تعدادی به باشگاه وفادار شدند و از این طریق به ایران ابراز علاقمندی می‌کنند.

وی با بیان اینکه 15 نوع محصول مختلف در پاویون ایران در اکسپو میلان عرضه شده است، افزود: در فرصت موجود در اکسپو می‌خواهیم تولیدکنندگان ایرانی را به مشتریان بزرگ برسانیم. مثلا فرصت اکسپو باعث شد فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ در ایتالیا که در سراسر اروپا نیز شعبه دارند، بسیاری از کالاهای ایرانی را بشناسند. به عنوان نمونه زعفران و دم‌نوش‌های ایرانی مورد توجه این فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ قرار گرفت.

به اعتقاد این صادرکننده نمونه، در ایران توجه اصلی به صادرات نفتی است؛ درحالی‌که لازمه حضور ما در بازارهای جهانی این است که گام‌های بلندتری در شناخت نیاز مصرف‌کننده برداریم. علاوه بر آن، باید استانداردهای جهانی لازم برای حضور در اروپا را نیز کسب کنیم؛ در غیر این‌صورت اجازه عرضه به دست نمی‌آوریم.

به گفته او، باید خاصیت هر بازار را به‌طور جداگانه شناخت. ایتالیا با کشورهای دیگر اروپایی تفاوت‌هایی دارد، مثلا قدرت خرید در این کشور از آلمان پایین‌تر است اما به دلیل نوع آشپزی خلاق و استفاده از مواد غذایی متنوع و جدید و علاقه‌مندی به تجربه طعم‌های جدید، آشپزهای ایتالیایی به برخی کالا های ما تمایل پیدا کردند. به عنوان نمونه تا پیش از این گل‌محمدی و زرشک را چندان نمی‌شناختند و در فروشگاه‌های ایتالیا هم این محصولات عرضه نمی‌شد، اما این روزها که در غذاهای رستوران ایران با مزه آن آشنا شده‌اند، تمایل به استفاده از این کالاها را دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از موقعیت اکسپو می‌تواند دروازه‌ای برای حضور کالاهای ایرانی در جهان باشد.


١٠:٣٨ - 1394/06/11    /    شماره : ٤٠٧    /    تعداد نمایش : ١٣٤٤